Hvordan jobber vi i biologi 1?
Elevenes fagkunnskaper vurderes på ulike måter gjennom skoleåret. Elevene kan komme opp i muntlig-praktisk eksamen. Det betyr at det ikke blir avholdt heldagsprøver i Biologi 1. Vi øver på muntlig fremføringer av fagstoff med flere små og noen større muntlige vurderingssituasjoner i løpet av skoleåret. Elevene lager plakater som presenteres muntlig, elevene har korte (5 min) monologer om utvalgte temaer og øver på fjorårets muntlige eksamensoppgaver. Vi øver på å skrive labrapporter på vitenskapelig artikkelform og leser fagtekster til laboratoriearbeid og rene fagartikler på engelsk.
I fag biologi, veksler undervisningen mellom forelesninger, laboratoriearbeid, feltarbeid, diskusjoner og tegning. Det er mye gruppe/par aktivitet, men det er individuell vurdering når det er mulig.
Hvordan jobber vi i biologi 2?
Elevenes fagkunnskaper blir i stor grad vurdert i skriftlige prøver. Elevene kan komme opp i skriftlig og muntlig-praktisk eksamen. Det betyr at det blir avholdt heldagsprøver i Biologi 2. Vi øver på muntlig fremføringer av fagstoff med noen muntlige vurderingssituasjoner i løpet av skoleåret. Vi øver på å besvare tidligere muntlige og skriftlige eksamensoppgaver. Vi øver på å skrive labrapporter på vitenskapelig artikkelform. Vi skriver en større feltrapport fra feltkurset vi har vært på. Høsten 2023 undersøkte vi Borrevannet i Horten.
I fag biologi, veksler undervisningen mellom forelesninger, laboratoriearbeid, feltarbeid, diskusjoner og tegning. Det er mye gruppe/par aktivitet, men det er individuell vurdering når det er mulig.