Om elektro og datateknologi

Elektroelev i aksjon

Vi har fire klasser på Vg1 Elektro og datateknologi Elvebakken. Hver klasse er på 16 elever. På Vg1 får du en bred opplæring i elektrosystemer, som gir stor valgmulighet for veien videre. I faget "yrkesfaglig fordypning", får du prøve ut ulike yrkesretninger. Noen av våre elever har vært på steder som Ideas satelittforskning, hos bedrifter som jobber med cyberteknologi eller laget radioer på fysikkavdelingen på Universtitetet i Oslo. De fleste er ute som elektrikere, montører eller prøvd ulike jobber innen telekommunikasjon.  Dette ruster deg til valg av utdanningsprogram på Vg2. På Elvebakken tilbyr vi Elenergi og ekom på Vg2.

Vi legger stor vekt på praktisk arbeid i store, lyse verksteder med oppdatert utstyr. I tillegg til "vanlige" installasjoner bygger elever egne forsterkere og programmerer roboter.

Elektrofag passer for både gutter og jenter. Jenter som går på elektrofag eller elektro med studiespesialisering møtes jevnlig for å spise lunsj.

Lærling

Etter fullført Vg1 og Vg2 kan du gå videre som lærling i 2 ½ år i bedrift. I læretiden får du lønn under utdanningen og læretiden avsluttes med en fagprøve som gir deg fagbrev. Med fagbrev innen elektrofag er du en attraktiv arbeidstaker i en solid bransje med gode lønnsvilkår. Elvebakken har dyktige og profesjonelle lærere med god bransjekunnskap.

Veien videre

Etter Vg1 og Vg2 har du flere muligheter:

• Du kan søke på Vg3 påbygg til generell studiekompetanse, dette kan du også gjøre etter å ha tatt fagbrev. Dette kvalifiserer deg til opptak til høyere utdanning.
  • Med fagbrev kan du ta Y-veien for å bli ingeniør. Y-veien betyr at du starter på en relevant ingeniørutdanning med bakgrunn i fagbrevet du har oppnådd. Du søker direkte til høyskolen/universitetet.
  • Med fagbrev kan du også gå på fagskole. Der kan du få en relevant høyere yrkesfaglig utdanning.

Noen relevante lenker:
Fagskole
Y-veien
Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse
Vilbli.no
Gnizt.no

Om elektro

bakka_ledelsen_2021-4.jpg

Wilhelm Wisbech

Avdelingsleder, elektrofag

Send mail

Vi tilbyr

• Elektro og datateknologi Vg1
  • Elenergi og ekom Vg2
  • Elenergi og ekom med studiekompetanse (treårig)

Tidligere elever

"Det beste Elvebakken gjorde for meg var egentlig bare å være Elvebakken. Fantastisk sted med mye bra mennesker, og mange flinke elektrolærere som skjønte og hadde forståelse at elevene var mer sultne på praksis enn teori. Alltid når jeg møter gamle klassekamerater, blir tiden på Elvebakken omtalt om som "gyldne tider”".

Kevin Pena

"Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte elektrofag på videregående. Det har gitt meg mange fine muligheter og har vokst så mye på kort tid. Du kommer inn i det voksne liv tidlig og får nye venner på arbeidsplassen. Du vil får en variert og utfordrende hverdag. Ved å velge elektro, sørger du for å ha jobb resten av livet. Jeg synes Elvebakken er den beste skolen i Oslo. Flinke lærere, kule klassekamerater og et godt læringsmiljø. Jeg har vært så heldig å ha blitt innkalt inn i militæret, på grunn av fagbrevet mitt. Jeg skal jobbe som jagerfly mekaniker og senere ta videreutdanning innenfor det fagområdet."

Ole Martin Skåle

"10.klassinger bør søke elektrofag fordi det naturligvis er det råeste du kan søke. Neida, 10. klassinger bør først og fremst søke elektrofag fordi de synes det virker interessant. Er du nysgjerrig, løsningsorientert, gira på en aktiv hverdag og ikke minst fascinert av kretser, elektronikk og strøm, så søk elektrofag! Gjør litt research, les litt om hva du kan bli om du går elektrofag, og spesielt nå som du kan velge elektrofag med studiespesialisering. Jeg kan nesten garantere at du finner noe som virker interessant. Det er utrolig mye forskjellig du kan drive med innenfor elektro, og du kan alltids spesialisere deg innenfor et område, eller videreutdanne deg, uansett alder! Du er aldri ferdig utdannet i elektrofaget."