Hovedseksjon

Markedsføring og ledelse

Markedsføring og ledelse handler om å forstå forbrukermarkeder som stadig er i endring med fokus på psykologi, kommunikasjon, strategisk problemløsning og beslutningstaking. Vi lærer om hvordan vi blir påvirket av markedsføring & kommunikasjon, og hvordan å påvirke andre! I Markedsføring 1, jobber du i markedsavdelingen, i Markedsføring 2, leder du markedsavdelingen. Du skal ha Markedsføring 1 for å gå videre til Markedsføring 2.

I markedsføring, anvender vi kunnskaper og ferdigheter med case baserte læring hvor vi analysere situasjoner med produkter og organisasjoner fra virkelighet. Harvard Business School var banebrytende i å ta i bruk case basert læring for business fag og det er i disse timene vi utvikler oss mest i faget og lære å lede ved å vurdere og ta beslutninger selv. 

 

Sentrale temaer i markedsføring og ledelse 1

  • Forstå forbrukeren og situasjonen i marked for å kunne analysere hvordan konkurransemidlene blir brukt i markedsføring.
  • Planlegge egen mediekompanje
  • Konkurransemidler (produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon)

Sentrale temaer i markedsføring og ledelse 2

  • Vurdere og ta strategiske og bærekraftige beslutninger 
  • Anbefale en helhetlig markedsstrategi
  • Drøfte din, personalets og organisasjonens rolle i utvikling og gjennomføring av markedsstrategien

Markedsføring og ledelse

Årstimer: 140

Trinn: Vg2 eller Vg3

Karakterer: elevene skal ha én standpunktkarakter 

Eksamen markedsføring og ledelse 1: elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen

Eksamen markedsføring og ledelse 2: elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen eller skriftlig eksamen