Hovedseksjon

Vi bygger tenkende klasserom!

Det er alltid behov for nye måter å tenke på :)

I år er vi med i to slike nettverk; «Bygge tenkende klasserom i matematikk (BTK)», og nettverket «utforskende undervisning i matematikk». Begge nettverk ledes av UDE i Oslo kommune i samarbeid med henholdsvis matematikksenteret ved NTNU og NMBU.

De kunnskaper og ferdigheter ungdom lærer i dag, er ikke nødvendigvis det de har behov for i en fremtid i stadig raskere endring. Våre elever må «lære å lære» i møte med det ukjente. Overordnet del av læreplanen kaller dette kompetanseutvikling, og definerer kompetanse som: « å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.» (Kompetanse i fagene | udir.no).

Kjernen i begge de to nevnte nettverkene i matematikk, er kompetanseutvikling. Å utvikle kompetanse krever øvelse i å løse oppgaver som stimulerer til tenkning. Det tar tid, og en god porsjon tålmodighet, å bestemme hvilke kunnskaper og ferdigheter som er best for å løse en utfordring, argumentere for ulike løsninger og reflektere over metodevalg og relevans sammen med andre. Dette gjenspeiles i læringsmetoder elevene møter på skolen.

Mer informasjon finner du her:

Bygge tenkende klasserom | Matematikksenteret